dkonet.be
September 08, 2010, 15:14:59 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Pc overnemen in een netwerk  (gelezen 10132 keer)
Mark
Administrator
Jr. Member

« Gepost op: Maart 13, 2007, 10:12:18 »

Kent iemand een gratis tool om een pc in een netwerk via de leerkracht computer over te nemen?
Graag iets vergelijkbaar met LogMeIn maar die dan enkel binnen het netwerk en zonder internet te gebruiken is.
Bert
Administrator
Newbie

« Antwoord #1 Gepost op: Maart 15, 2007, 14:17:52 »

Daarvoor is VNC (www.realvnc.com) geschikt. Het kan lokaal, en het kan via het Internet.
Geert Lavrysen
Newbie
*

« Antwoord #2 Gepost op: Maart 15, 2008, 21:20:11 »

Mark

Heb jij ervaring met LogMeIn?
Ik zoek een systeem (zie elders op deze board) om een VPN te maken tussen filialen en de hoofdschool.
Een systeembeheerder van één van onze gemeentes raadde me recent LogMeIn aan om dit te realiseren.

Wat denk jij erover?

Bedankt.

Geert
Mark
Administrator
Jr. Member

« Antwoord #3 Gepost op: Maart 15, 2008, 21:34:54 »

Dag Geert,

Ik gebruik de LogMeIn Free al een tweetal jaren.
Je kan er remote pc's mee bedienen, helaas is dit niet echt een netwerk waarin je bestanden kan delen enz.
Bij de betalende versie zijn wel meer mogelijkheden, ook printen en geluid vanop de remote pc naar waar jij zit delen enz. Maar zie dit niet als een netwerk.
Je kan er gewoon via afstand pc's mee besturen, niet meer, niet minder.
Toch wel een handige tool, zeker omdat ze gratis is  Wink
Ik bedien hiermee vanop eender welke locatie alle pc's in de academie.
Onderhoud van alles doe ik gewoon van bij me thuis maar ook interacties naar het secretariaat.
Kilian Mineur
Newbie
*

« Antwoord #4 Gepost op: Maart 22, 2008, 10:53:29 »

LogMeIn is inderdaad een zeer handig stukje software. Privé gebruik ik het al een hele tijd.

Hoe werkt zo'n programma als LogMeIn eigenlijk? Je maakt eerst een account aan. Hierbij wordt aan jouw computer een vast IP-adres gegeven door de server van LogMeIn. Telkens als je inlogt op je LogMeIn-account verloopt alle internetverkeer via die server en heb je dus telkens hetzelfde IP-adres.

Wij hebben ook overwogen om dit systeem te gebruiken in de academie doch er stelt zich hierbij een probleem:
Wanneer je het netwerk en eventueel servers van de stad gebruikt (die zeer streng beveiligd zijn) op de academie, moet de stad toelating geven om een "onbekende" server van een commercieel bedrijf als LogMeIn toegang te geven tot het netwerk van de stad. Daar staat men uiteraard niet om te springen, men kan immers geen enkel risico ook maar overwegen.
Wanneer je echter je netwerk in eigen beheer hebt is LogMeIn natuurlijk een goedkope en goed alternatief en zou ik het zeker gebruiken.

Aangezien de stad bij ons dit nooit zou goedgekeurd hebben gaan we via VPN werken om verbinding vanuit de filialen te maken.
Geert Lavrysen
Newbie
*

« Antwoord #5 Gepost op: April 12, 2008, 09:36:35 »

Kilian

Hou je me op de hoogte hoe je een VPN legt tussen filialen en de hoofdschool?
De problematiek is inderdaad dat gemeentebesturen niet zomaar verbindingen toelaten tussen hun netwerk en dat van een ander gemeente of dienst.

Groeten

Geert
Kilian Mineur
Newbie
*

« Antwoord #6 Gepost op: April 12, 2008, 12:24:44 »

Onze bedoeling is om vanaf september 2008 na uitvoerige testen enkele filialen aan te sluiten op de hoofdserver.
Navraag leert me dat een VPN-box relatief duur is (1000 à 1500 euro). Misschien hebben we echter een goedkoper alternatief, dit moeten we eerst goed uitzoeken. Ik bericht hier wanneer ik meer weet.

Beste groeten.
Kilian Mineur
Newbie
*

« Antwoord #7 Gepost op: Juni 12, 2008, 23:30:04 »

Goed, ik ben al een beetje wijzer geworden de laatste weken. Er zijn een aantal mogelijkheden om een beveiligde VPN-tunnel te realiseren tussen hoofdschool en een filiaal. Alles hangt af van de omstandigheden: zit je op het netwerk van de stad in de hoofdschool of heb je zelf een internetaansluiting? Indien op het netwerk van de stad is het belangrijk te weten of zij een VPN-server hebben staan (wellicht wel maar je weet nooit...), hoe de beveiliging geregeld is op dat netwerk (in Vlaams-Brabant kunnen gemeentes bijvoorbeeld zich aansluiten bij het VERA-netwerk), of alles met vaste IP-adressen werkt of niet, hebben de filialen vast IP, zijn de gegevens die je uitwisselt tussen hoofdschool en filiaal 100% vertrouwelijk en moeten ze bijgevolg geëncrypteert verstuurd worden over een beveiligde VPN-tunnel of niet, enz...

In onze academie zitten we op het netwerk van de stad die op hun beurt op het VERA-netwerk zitten. Onze opties zijn als gevolg daarvan vrij beperkt en relatief duur. Maar indien je niet afhankelijk bent van een netwerk van de stad en zelf een internetabonnement hebt kun je op eenvoudige wijze een verbinding leggen tussen hoofdschool en filiaal.

Geert, ik hoor hier binnenkort wel wat concrete info over bovenstaande vragen en dan zal ik in ieder geval mijn onderzoekservaringen en de tips die ik gekregen heb van allerlei firma's delen .

Beste groeten,

Kilian Mineur.
Sam
Newbie
*

« Antwoord #8 Gepost op: April 13, 2009, 21:38:16 »

Een goed en gratis alternatief voor VNC of LogMeIn is iTALC (http://italc.sourceforge.net).
Ik gebruik het sinds oktober op alle computers in de school, en denk er sterk aan om dit uit te breiden naar alle computers in de basisscholen.

Enkele functies van iTALC zijn:
  • bekijk wat er gebeurd op leerlingencomputers via leerkrachtcomputer
  • remote-control
  • vergrendel leerlingcomputer
  • opstarten en afsluiten vanop afstand
  • ...
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: